Er is gedoe, teamleden spreken zich niet uit, praten meer over dan met elkaar. En dan word ik gebeld.
Er volgt een intake gesprek. Eerst met de leidinggevende en daarna met alle individuele teamleden. Meestal teken ik in die gesprekken de ijsberg. En daar komt al gauw een soort ‘achtje’ in. Omdat er een verbinding is tussen de onderstroom en de bovenstroom. Alles wat onduidelijk is in de bovenstroom, geeft gedoe in de onderstroom.

Het begint met de vraag: waartoe zijn wij hier op aard als team? Met andere woorden: wat moeten we samen leveren en aan wie?

Teamleden kijken me dan soms aan als of ik gek ben.
‘Goed onderwijs natuurlijk. We moeten onze studenten zo goed en snel mogelijk begeleiden naar hun diploma!’

Klopt natuurlijk. En … wat is goed onderwijs dan precies?
Daar gaat het al wat meer wringen. Iedere onderwijsprofessional heeft hierop een eigen visie.
Vervolgens vraag ik naar processen, procedures, rollen, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Als niet duidelijk is hoe we de dingen doen en wie wat doet, doet iedereen wat hij of zij denkt dat goed is. Dat levert niet altijd het beste op voor het team!

Dus dan starten we met de bovenstroom. We verhelderen wat tot nu toe vaag was. Ik noem dat ook wel Timmersessies. We bouwen aan een sterk fundament. Tijdens dat verhelderen let ik als teamcoach op wat er in de onderstroom gebeurt. Ik zie bijvoorbeeld dat teamleden door elkaar heen praten, of dat steeds dezelfde mensen aan het woord zijn. Ik leg het gesprek even stil en vraag of het team zich hier bewust van is.
We maken heldere afspraken hoe het team het anders wil doen én we spreken af dat we elkaar mogen aanspreken en aanmoedigen. Dan gaat het gesprek weer door en hebben we aan het einde van de dag zowel aan de onderstroom als de bovenstroom gewerkt!

Wat kan er in jouw team verhelderd worden en wat zou dat jullie opleveren?