We vergaderen en overleggen wat af. In het onderwijs en ik weet natuurlijk dat dat op veel plekken zo is.
Er gaat zoveel mis in teams en zoveel gedoe is te voorkomen.

Wat ik zoal tegenkom bij de teams die ik begeleid?

  • Teams die ๐—ด๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—ฒ๐—ป๐—ธ๐—ฒ๐—น ๐˜๐—ถ๐—ท๐—ฑ๐˜€๐˜๐—ถ๐—ฝ hebben waarop ze kunnen overleggen, omdat het rooster het niet toelaat.
  • Teams die elkaar niet spreken, omdat er zoveel gedoe is dat ze ๐—ฒ๐—น๐—ธ๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ ๐˜‚๐—ถ๐˜ ๐—ฑ๐—ฒ ๐˜„๐—ฒ๐—ด ๐—ด๐—ฎ๐—ฎ๐—ป
  • Teams die de vergadertijd benutten om ๐—บ๐—ฒ๐—ฑ๐—ฒ๐—ฑ๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ป๐—ด๐—ฒ๐—ป ๐˜๐—ฒ ๐—ฑ๐—ผ๐—ฒ๐—ป
  • Teams die elkaar ๐—ฎ๐—น๐—น๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—ผ๐—ป๐—น๐—ถ๐—ป๐—ฒ ontmoeten en het altijd over zakelijke dingen hebben
  • Teams die ๐˜๐—ฒ ๐—ด๐—ฟ๐—ผ๐—ผ๐˜ ๐˜‡๐—ถ๐—ท๐—ป en wel ๐—ฎ๐—น๐—น๐—ฒ๐˜€ ๐—บ๐—ฒ๐˜ ๐˜‡๐—ถ๐—ท๐—ป ๐—ฎ๐—น๐—น๐—ฒ๐—ป bespreken (soms wel met meer dan 20!)

Welke redenen er ook zijn om al dan niet te overleggen, zorg voor een ๐—ด๐—ผ๐—ฒ๐—ฑ๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ด๐—ฎ๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ-๐—ต๐˜†๐—ด๐—ถรซ๐—ป๐—ฒ!
Dit vormt naast de grootte van het team (7-10 personen) de ๐™—๐™–๐™จ๐™ž๐™จ ๐™ซ๐™–๐™ฃ ๐™œ๐™ค๐™š๐™™ ๐™ฉ๐™š๐™–๐™ข๐™ฌ๐™š๐™ง๐™ .
Of je nu leiding geeft aan het team of zelf teamlid bent, stel jezelf altijd de volgende vragen voordat je naar een overleg gaat:

  1. Wat is het ๐—ฑ๐—ผ๐—ฒ๐—น van de vergadering?
  2. Wat is het doel van elk agendapunt?
  3. Wat kan/moet/wil ik ๐˜ƒ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ถ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป?
  4. Wie moet ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฏ๐—ถ๐—ท ๐˜‡๐—ถ๐—ท๐—ป, en dus ook: ๐˜„๐—ถ๐—ฒ ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜?
  5. Moeten we ๐—ฎ๐—น๐—น๐—ฒ๐˜€ ๐˜€๐—ฎ๐—บ๐—ฒ๐—ป bespreken of kunnen we ook ๐—ถ๐—ป ๐—ธ๐—น๐—ฒ๐—ถ๐—ป๐—ฒ ๐—ด๐—ฟ๐—ผ๐—ฒ๐—ฝ๐—ฒ๐—ป werken/overleggen?

Wees dus ๐—ธ๐—ฟ๐—ถ๐˜๐—ถ๐˜€๐—ฐ๐—ต naar welke overleggen je wel en niet gaat. En als je besluit te gaan, werk dan mee aan een efficiรซnte vergadering:

  • zorg op tijd (!) voor een ๐—ด๐—ผ๐—ฒ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ฎ๐—ด๐—ฒ๐—ป๐—ฑ๐—ฎ
  • bereid je voor en vraag dat ook van collegaโ€™s
  • wees ๐—ธ๐—ผ๐—ฟ๐˜ ๐—ฒ๐—ป ๐—ฏ๐—ผ๐—ป๐—ฑ๐—ถ๐—ด in wat je zegt
  • ๐—น๐˜‚๐—ถ๐˜€๐˜๐—ฒ๐—ฟ naar elkaar en laat elkaar uitpraten
  • zorg dat ๐—ฏ๐—ฒ๐˜€๐—น๐˜‚๐—ถ๐˜๐—ฒ๐—ป er genomen worden.

Agendeer de vergaderfrequentie en de vergader-hygiรซne op het eerste overleg (van het nieuwe schooljaar). Dat kan รณรณ๐—ธ ๐—ฎ๐—น๐˜€ ๐—ท๐—ฒ ๐—ด๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—น๐—ฒ๐—ถ๐—ฑ๐—ถ๐—ป๐—ด๐—ด๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ ๐—ณ๐˜‚๐—ป๐—ฐ๐˜๐—ถ๐—ฒ hebt. Want alle teamleden zijn eigenaar van het overleg. Het gaat ook om jouw energie, werkplezier รฉn succes!

Als jij terugkijkt op dit schooljaar, hoe is jullie overleg verlopen en ๐˜„๐—ฎ๐˜ ๐—ด๐—ฎ ๐—ท๐—ถ๐—ท ๐—ฑ๐—ผ๐—ฒ๐—ป om het nog effectiever, efficiรซnter en leuker te maken?